lördag 24 november 2012

Mönsterpremiär: Glittrig axelvärmare för julens fester!























Då var det dags att avslöja en annan av mina mönsterhemligheter:

Järbo Garns månadsmönster för december är en glittrig axelvärmare - perfekt att bära under jul- och nyårshelgen!

Axelvärmaren är inte bara ett vanligt stickmönster, utan också en slags adventskalender. Mönstret är alltså skrivet i kalenderform och varje dag stickas ett nytt mönsterparti med koppling till jul och nyår. Medan du stickar axelvärmaren får du bekanta dig med 19 olika hål- och strukturmönster med namn som "Den första snön", "Hasselnötter" och "Nyårsklockor". För att din axelvärmare ska bli färdig till julafton behöver du avsätta ½-1 timme sticktid per dag. Har du små barn kan du till exempel sticka medan ni ser på tv:s julkalender tillsammans...

Jag har drömt om att skapa en sådan här "kalender" i flera år nu. Jag har tidigare sett ett par sjalmönster, gjorda utifrån den här idén, men då har de olika delarna bestått av komplicerade spetsmönster som bara de mest stickvana klarar av... Min stickklaender stickkalender kan de allra flesta hänga med på. Jag hoppas att de här dagliga små stickstunderna ska ge plats för vila och eftertanke - och bli ett tillfälle att njuta av adventsljusen och den kommande julen! Ofta stressar vi ju genom december i en sådan fart att vi liksom inte hinner se det vi har omkring oss, och det tycker jag är synd.

Axelvärmaren är stickad i ett glittrigt akrylgarn som heter "Lady Glitter". Garnet finns i rött, vitt, grått eller svart. Vill man sticka i någon annan kvalité (till exempel ull), så finns garnalternativ angivna i början av mönstret.

Här laddar du ner PDF:en med mönstret, alldeles gratis! 

6 kommentarer:

  1. Vilken bra idé:) Och tack för mönstret!

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen nytänkande, och ett väldigt bra sätt att få ett handarbete klart!
    Du är så duktig! Jag tackar också för mönstret!

    SvaraRadera
  3. Underbar idé. Tack för mönsterlänken.

    SvaraRadera
  4. Åh vilken rolig kalender! :D Jag hoppas att den går att genomföra även om man inte är jättehaj på mönsterstickning. ;-)

    Är det en fördel om man stickar i Lady Glitter (blir det lättare)?

    SvaraRadera
  5. Vad kul det hade varit att göra detta, blir ju en fin julklapp till sig själv om inte annat. Men jag undrar också om man fixar mönstret... Jag kan räta och aviga maskor i alla fall :) Men det kanske går att läsa sig till det mesta. Får rådfråga mamma annars.
    //Karolina

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Det är ingen särskild fördel med Lady Glitter, på så vis att det blir enklare. Det går lika bra att välja något likvärdig garn när det gäller stickfastheten, om man hellre föredrar det!

    Jag har försökt göra alla mönster såpass enkla att de ska vara möjliga att sticka även om man inte är jättevan! Har man en mamma i närheten att rådfråga, så är jag säker på att det går vägen:)

    Mvh Maja

    SvaraRadera